Artikkel beskriver det teoretiske fundamentet
I forskningsartikkelen “Exploring AI-Driven Feedback as a Cultural Tool: A Cultural-Historical Perspective on Design of AI Environments to Support Students’ Writing Process” beskriver Professor Irina Engeness ved Høyskolen i Østfold og Professor Siv M. Gamlem ved Høgskolen i Volda det teoretiske fundamentet for hvordan vi bruker KI for å gi elever individuelt tilpassede tilbakemeldinger i vurdering for læring skriveprosesser.
Målet med forskningsprosjektet AI4AfL har vært å bygge kunnskap om hvordan KI kan brukes for å støtte og forsterke elevers forhold til egen læring. Som det sies i innledningen til forskningsartikkelen “…it remains a novel area requiring extensive research to fully uncover its pedagogical potential, such as feedback provided by AI in students’ writing process and the pedagogical design of AI technologies.”.
Proclus støtter de design prinsipper som beskrives i artikkelen, og gjennom tilbakemeldinger til elevene bidrar Proclus til å øke elevenes bevissthet rundt egen læring.
Proclus har også flere verktøy som støtter lærerens arbeide med Vurdering for Læring i klasserommet.
Forskningsartikkelen er tilgjengelig som OpenAccess hos Springer Link.
Engeness, I., Gamlem, S.M. Exploring AI-Driven Feedback as a Cultural Tool: A Cultural-Historical Perspective on Design of AI Environments to Support Students’ Writing Process.Integr. psych. behav. 59, 23 (2025). https://doi.org/10.1007/s12124-025-09894-8